Cerita cuti panjang , #12 Points to ponder .

Day Dreaming
Padang Menora , Penang

Bismillah .

Walaupun tangan malas nak menaip , namun ingin dikongsikan juga apa yang dibuat & dapat sepanjang cuti panjang lebih kurang 5 bulan yang lepas .

Secara keseluruhannya , Alhamdulillah..cuti panjang kali ini digunakan dengan sebaiknya , sungguh bermakna & banyak memberi pengajaran .

Secara kasarnya , antara pengajaran yang dapat , semuanya ada #12 points :

1.Bukan senang nak cari duit . cuba cari sendiri dulu , baru tau .

2.Hanya orang yang sibuk yang tahu urus masa dengan sebaiknya . Kadang-kadang , bila kita lebih sibuk , hidup kita lebih teratur .

3.Hidup , mati , jodoh , rezeki & segalanya-galanya dalam ketentuan Allah , kita hanya mampu usaha untuk mentadbir ( berusaha ) , takdir Allah mengatasi segala-galanya .Setiap yang hidup pasti akan mati & pergi , tiada apa yang kekal melainkan amalan yang menjadi pendamping sejati kelak . Tiada apa yang tinggal dan untuk dibanggakan .

4.Jangan pandang rendah dengan kuasa doa . Bila berdoa cubalah kita untuk ikhlas & pasrahkan diri betul-betul .

5.Jangan pandang rendah pada kuasa solat Dhuha ' .

6. Hargai apa yang ada pada kita , terimalah apa yang kita ada seadanya .

7. Malaysia is superbly beautiful ! Tapi , tak ramai malaysian menghargainya & nampak . Bersyukurlah kita . Say Alhamdulillah ! ;)

8. Jangan pandang rendah pada kuasa tawakal dan orang-orang yang meletakkan tawakal mereka sepenuhnya ke pada Allah . Mungkin di pandangan mata kita mereka hanya golongan yang biasa-biasa , kita belum tahu siapa mereka sebenarnya . Rasa bersyukur dapat jumpa golongan yang pada zahirnya biasa tapi bukan " biasa " dalam cuti ini .

9. Jika kita berdosa ( memang tak lepas dari buat dosa kalau dah nama manusia ) , teruskan bertaubat , walaupun janji taubat sering dimungkiri .. Rahmat Allah mengatasi segala-galanya .

10 . Bukan senang nak memimpin & menjadi seorang pemimipin . Ya , mungkin mudah nak kritik pemimpin kalau ada yang diorang buat salah , but try first to put your feets into their shoes first before you say something @ critics .

11 . Zikir & Quran adalah " pendinding " buat kita , kalau boleh spend 2-3 jam menghadap FB tiap-tiap hari , kenapa tak boleh spend hanya 10-15 minit untuk berzikir & baca Quran selepas tiap kali solat fardhu . Sibuk sangatkah kita ?

12 . Di luar sana , masih ramai orang Islam yang Islam hanya pada nama . Tapi , bukan salah mereka secara keseluruhannya , salah golongan yang faham agama jugak kalau diorang tak buat aa-apa .

Moga diriku dapat istiqamah & berubah , amin ya Mujibassailin .

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails