Life is Not Easy

Kampung Boys

Sahabat-sahabat di Maahad Da'wah Islamiyah (MADI) ,Padang Menora,Penang


Banyak persamaan yang kita boleh buat antara kisah hidup kita
dengan apa yang berlaku dalam dewan exam ..

Umpamakan macam kita sedang berada dalam
sebuah “Dewan Exam” yang sangat besar
Ye la kan,Bumi kan besar & luas..

Tempoh kita yang dibenarkan untuk menduduki/menjawab ujian (test) ..
Umpama tempoh umur yang diberikan kepada kita..

Kita free to do anything,segalanya boleh kita buat dalam dewan ni,apa sahajalah ..100% up to us,tapi,dalam kebebasan tu,ada limitnya,kita mesti mengikut segala
“Rules & Regulations of The Examination” yang telah ditetapkan oleh pihak pemeriksa ..kalau tak dak rules habis berkecamuk la..tak nama exam dah la ..So,nak ke tak nak,mesti la ada do’s & dont’s nyer..supaya exam dapat berjalan dengan lancar dan teratur..

Kita boleh umpamakan “Rules & Regulations of The Examination” dalam dewan exam tu macam apa sahaja yang termaktub dalam Kitab al-Quran,Sunnah,Ijmak Khias dan lain-lain lagi..yang telah ditetapkan oleh ALLAH untuk kebaikan dan manfaat kita sendiri..dalam kata yang mudah,untuk kemudahan kita jugak..

Cuma ,

Ada beberapa perbezaan “Dewan Exam Hidup” dengan dewan peperiksaan yang biasa kita duduki semenjak sekolah rendah sampailah di universiti sekarang ..

Pertama,setiap orang mempunyai tempoh waktu yang berbeza untuk menjawab segala soalan dan menduduki ujian,masing-masing mempunyai masa yang ditetapkan yang berbeza..ada yang sekejap ,ada yang lama,ada yang 18 tahun ..ada yang sampai 70 tahun,mengikut kehendak ALLAH..

Kedua,selalunya sekali kita duduk dalam dewan exam,satu paper jer kan?Maksudnya, satu paper untuk setiap kali kita masuk dewan exam..

Tapi dalam “Dewan Exam Hidup” ni ,kita akan menjawab banyak paper,maksudnya banyak la test & ujian yang kita duduki..Berapa banyak test dan betapa susahnya test yang kita nak jawab tu, mengikut kemampuan masing-masing ,ALLAH kan Maha Mengetahui ,Dia tahu segalanya pasal kita,dia lebih kenal DIRI kita dari diri kita sendiri..sebab yang Dia yang ciptakan kita,kadang-kadang kita pun tak kenal diri kita sepenuhnya..betoi dak?


Habis bab perbezaan ,sekarang berkenaan dengan jenis ujian pulak ,ujian yang ALLAH berbeza,ikut atas orang..

Tapi,yang PASTI ,ALLAH akan ikut kemampuan kita dan Dia tak akan sama sekali bertindak zalim (unfair) sebab ALLAH memang Maha Adil..tak dak sapa boleh celen (lawan) punya..


Manusia pun adil bila bagi ujian dalam exam ,yer la kan,tak kan pihak universiti nak bagi budak kos bio nak ambik test yang budak kos math ambik kot,tak fair la kan..contoh lagi,tak kan nak bagi budak darjah 6 ambik SPM dan budak Form 5 ambik UPSR pulak kan..memang sudah terang lagi bersuluh la tak adil..So,kalau kat universiti,universiti bagi la ikut kemampuan masing-masing,ikut kos masing-masing ..

Tapi tak boleh la nak samakan ujian yang Allah bagi dengan yang universiti bagi,memang tak akan sama la sampai bila-bila pun,yang pasti,semua yang ujian yang diberi oleh ALLAH kepada hamba-banya di dunia memang sangat-sangat adil setara dengan kemampuan kita,sebab ALLAH kan Maha Adil..

Kalau yang pandai/hebat sikit,kena la uji banyak ujian sikit ..yer la,kata kan dah pandai & hebat ,mesti la test banyak sikit..sebab nak tengok ,betol ke dia tu pandai & hebat(iman kuat & tinggi) ,ye tak?Kalau tak test macam manelah nak tahu..sampai bila pun tak tahu.Ambil contoh SPM tadi,SPM kan nak uji betul ke kita ni dah qualified ke tak dapat Sijil SPM ..so,kalau tak buat ujian SPM macam mana nak dapat Sijil SPM kan?tak ada bukti la..

Lastly,kesimpulannya nak bagitau disini,kita sebenarnya memang boleh & mampu untuk lulus dengan cemerlang ,sebab ALLAH tahu kita memang boleh lulus,sebab setiap ujian yang diberi ,kita yang pilih untuk lulus atau gagal,sebab ALLAH bagi certain ujian tu sebab Dia tahu kita mesti mampu jawab punya…kita telah diberi PILIHAN untuk GAGAL atau BERJAYA,cuma,bergantung atas kita la kita nak struggle nak berjaya(SYURGA) ,ka ,kita nak lepak and then gagal(NERAKA)..

So, sama-samalah kita pikiaq ok..=)

Tujuan bingkisan ni hanya satu
Untuk kita buat renungan & untuk kita koreksi diri..serta tabah bila diuji(terutama yang menulis ni)..
Kadang-kadang ujian yang diberi ALLAH kepada kita..
Susah jugak kita nak hadapi & lalui kalau rohani tak kuat
Hidup ini hanya sekali,jangan sia-siakan Hidup yang sekali ni!



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails